top of page
Search

Fii scânteia


 

Autor: Anna Książek, Andrea Pucci

Traducere: Alina Caraman

Corectură: Ionuț Stoican

 

Nu întâmplător, Asociația Scouting and Guiding din Polonia este unul dintre partenerii noștri: Anna a fost cercetătoare peste 20 de ani, ocupând numeroase roluri la aproape toate nivelurile organizației. Mai mult decât atât, unul dintre principalele gânduri lăsate de Robert Baden Powell, fondatorul Asociației, a fost următorul "lasă această lume un pic mai bună decât ai găsit-o". Nu este oare aceasta una dintre definițiile schimbării? Nu în ultimul rând, cercetarea înseamnă oameni. Oameni uimitori, din întreaga lume, care se unesc sub aceleași valori. Cercetarea înseamnă prietenii durabile construite în timpul discuțiilor, acțiunilor comune, călătoriilor; construite în timpul depășirii împreună a obstacolelor. Datorită uneia astfel de prietenii, Anna și Andrea l-au cunoscut pe Dan.

Eu locuiesc în Phnom Penh, dar m-am născut în Sandeck, un mic sat situat la aproximativ 80 de kilometri de capitală - spune Dan. În mai, 2013, mi-am vizitat casa, iar doi dintre nepoții mei mi-au cerut ajutorul. Vroiau să studieze limba engleză, dar nu aveau bani. Am decis să-i sponsorizez. Au venit alți 10 copii la mine: `unchiule, unchiule, și noi vrem să învățăm engleza.` M-am gândit că dacă i-aș fi ajutat doar pe cei doi nepoți ai mei, restul nu ar fi avut șansa să învețe. Cum i-aș putea susține pe cei 10 copii? Acesta a fost începutul schimbării. Am găsit un elev de liceu, știa puțin engleza și a fost de acord să-și pună cunoștințele în folosul acelor copii cu 15 $ pe lună. Atunci au fost 15-20 de elevi per total. Am avut diferite provocări și probleme pe parcurs, însă numărul cursanților a crescut în continuu. Astăzi avem peste 200 de copii care vin în casa părinților mei, acolo unde am înființat un fel de sală de clasă chiar pe terasa casei.

Noi am avut șansa de a preda limba engleză celor 200 de elevi - între 8 și 17 ani - timp de o săptămână. O experiență de neuitat. Prima sesiune începea la ora 6 și se termina la 7, apoi urmau alte două grupuri (de la 11 la 12) și o pauză de o oră. În cele din urmă, ultimele trei grupuri: între orele 15:00 și 18:00. Aceasta era rutina de luni până sâmbătă.

Îmi amintesc când m-am întors acasă pentru sfârșitul săptămânii și am vrut să dorm până la 7 sau chiar 8, așa cum obișnuiesc să fac în Phnom Penh, dar dimineața devreme copiii au venit acasă la mine și, în așteptarea profesorului, au început să citească din cartea de engleză, trezindu-mă. I-am ascultat cu atenție: a fost uimitor! Puteau citi în engleză! Am simțit o adevărată schimbare. O schimbare în acei copii, dar și în părinții lor. Nu era vorba doar de limba engleză, ci de educație în general. Când eram tânăr, oamenii nu valorificau educația, ei spuneau că eu studiez pentru că sunt leneș, evitând să-mi ajut părinții care lucrau la câmp. Dar producția de orez este o muncă foarte grea și prost plătită. Am încercat să le arăt cât de importantă este educația și cum poate schimba vieți. Dar pentru a schimba părinții, trebuia să schimb mai întâi copiii.

La început Dan plătea taxa pentru toți cei ce doreau să învețe limba engleză. Curând numărul de elevi a fost prea mare pentru buzunarul lui. Din fericire, nu doar numărul elevilor a crescut, ci și implicarea părinților, care au început să conștientizeze cât de importantă este educația. Astăzi Dan plătește pentru 91 de elevi, în timp ce alți 100 plătesc din propriul buzunar în jur de 2 $ pe lună. 2 $ nu pare prea scump, dar pentru ei este mai mult decât își pot permite. Sandeck este un sat foarte mic, care duce un mod tradițional de viață. Oamenii trăiesc doar din cultivarea orezului – o muncă fizică grea. În sat nu există electricitate, nici apă curentă. Mai degrabă decât învățatul limbii engleze, problemele zilnice se rezumă la ceea ce se va pune pe masă a doua zi sau dacă există sau nu suficiente haine de purtat. Pentru majoritatea dintre ei, noi am fost primii oameni albi pe care i-au văzut vreodată. Mulți au venit în casa părinților lui Dan doar pentru a ne vedea. Era pură curiozitate, nu aveau așteptări. Ei erau recunoscători pentru că am venit acolo, pentru că i-am ajutat și pentru că au avut posibilitatea de a-l întâlni pe Barang.

Mulți săteni m-au întrebat la ce folosește limba engleză. Eu le-am spus: dacă știi limba engleză, poți vorbi cu Barang. Barang este poporul alb, deși literalmente înseamnă "francez". Este o moștenire a perioadei coloniale franceze. Ei își amintesc poveștile părinților lor despre Barang - că aceștia sunt înalți și vorbesc repede, într-o limbă ciudată. Dan a fost unul dintre cei care au avut ocazia să se întâlnească cu Barang și să colaboreze cu ei zilnic. În timp ce lucra în biroul cercetașilor Cambodgiei, el a luat legătura cu alți cercetași din întreaga lume, a petrecut câteva luni la centrul de cercetări Kandersteg din Elveția și a participat la Jamboree în Japonia în 2015 (Jamboree = întâlnire a cercetașilor din întreaga lume – se desfășoară o dată la patru ani și reunește pentru două săptămâni zeci de mii de participanți care participă la activități comune). Cercetășia a fost unul dintre elementele care au întărit în el dorința atât de puternică de a schimba lumea.

Mereu am simțit nevoia de a-i ajuta pe alții. Cred că asta se datorează și experienței mele. Eram săraci, știu cum este. Apoi am lucrat și în diferite ONG-uri, aceste experiențe m-au învățat cât de important este să-i ajut pe alții. În calitate de cercetaș, am învățat cum să fiu un lider. Pentru a fi un lider nu poți merge singur. Trebuie să inspiri oameni, să mergi cu ei, să atingi obiectivul împreună cu ceilalți, nu numai tu. De asemenea, trebuie să cunoști oamenii, să le vezi abilitățile și să îi poți ajuta să crească.

Unii prieteni îmi spun că nu acord suficientă atenție propriei persoane. Împart o cameră mică cu alți 3 oameni într-un templu de rugăciune și mănânc ce le rămâne călugărilor. Oamenii îmi spun că ar trebui să mă concentrez mai mult asupra mea: în primul rând să cumpăr o casă, o mașină, apoi să îi ajut pe ceilalți. Dacă aștept până voi fi bogat... poate că nu se va întâmpla niciodată. Iau ceea ce am nevoie pentru a supraviețui și cu restul vreau să-i sprijin pe ceilalți. Când pot să ajut, o fac; când nu, găsesc o soluție.

Dan nu inspiră oamenii doar prin organizarea școlii de engleză, ci mai ales prin propriul său exemplu. Prin ceea ce face este dovada faptului că este posibil și necesar să-ți cauți propria cale, că trebuie să îți stabilești obiective cât mai înalte, dar fără să uiți de oamenii din jurul tău. El este cu siguranță un lider. El este o scânteie care inspiră schimbarea. Călătoria noastră în jurul lumii este o căutare a unor oameni asemenea lui. Așteptăm cu nerăbdare să împărtășim poveștile lor în timpul Jamboree 2023, care sperăm că va avea loc în Polonia cu motto-ul principal "Fii scânteia".

Una dintre întrebările pe care ni le punem destul de des este dacă ceea ce facem va schimba cu adevărat ceva. Săptămâna noastră de ședere în Sandeck nu a schimbat prea mult viața copiilor. Poate că unii dintre ei au ceva mai multă încredere în a vorbi limba engleză. Ei veneau în timpul serii, după ore, să vorbească mai mult, să exerseze. Dar dacă am vorbi de vreun impact, acesta este mai degrabă legat de profesorul Ra, cel care, zi de zi, a observat clasele noastre și a început să pună în practică noi idei. Nimeni nu i-a arătat vreodată cum să organizeze o lecție, cum să predea. Deoarece avem cunoștințe și experiență în domeniu, i-am arătat, și i-am transmis unele dintre abilitățile noastre. Acest lucru ne dă o speranță pentru o cât de mică contribuție. Să lași un loc mai bun în urma ta în această lume poate fi o sarcină dificilă, care necesită conștientizare și reflecție (de exemplu, dacă ceea ce facem va ajuta cu adevărat pe cineva și cum aceasta influențează lumea în general). Clasa de limba engleză nu înseamnă numai învățarea unei limbi, este vorba de o schimbare de conștiință, de înțelegere a importanței educației. Este o mică scânteie din care se va declanșa mai apoi o mult mai profundă schimbare în societate.


 

Agentul schimbării Dan Ven - fondator și conducător al proiectului Cam.CEA (Cambodia Children English for Action), din satul Sandeck. Scopul proiectului este de a oferi copiilor din zonele rurale din Cambodgia posibilitatea de a învăța limba engleză.


Locuitorii satului Sandeck produc orez, care este folosit în principal pentru nevoile proprii (ei vând doar o mica cantitate de orez). Recoltarea este transportată din câmp cu bicicleta sau cu mici care trase de vite.


Locuitorii satului Sandeck produc orez, care este folosit în principal pentru nevoile proprii (ei vând doar o mica cantitate de orez). Recoltarea este transportată din câmp cu bicicleta sau cu mici care trase de vite.


Întâlnirea a două grupuri de elevi în fața casei lui Dan. Un grup tocmai a terminat ora, un altul este pe cale să înceapă. Casa părinților lui Dan, ca și alte case din Sandeck, are două etaje. La nivelul de sus este dormitorul și la nivelul solului, într-un spațiu fără pereți, se află sala de clasă.


După o săptămână de lucru împreună, Anna și Andrea au primit de la Dan eșarfele cu însemnele naționale ale cercetașilor cambogieni.



 

Ați descoperit vreo greșeală în text? Doriți să ne susțineți în traducerea scenariilor și poveștilor în diferite limbi? Nu ezitați să ne contactați! Căutăm în permanență oameni care să ne ajute cu traducerea în orice limbă. Haideți să facem ca materiale pentru agenții schimbării să fie disponibile pentru mai multe persoane! → hello@exchangetheworld.info

Mai multe povești a agenților schimbării: exchangetheworld.info


bottom of page